Sabtu, 5 Januari 2013

SHANGHAI | MY SECOND TRIP IN 2013. LET'S FOLLOW ME!


Shanghai yang terletak di tebing Delta Sungai Yangtze di China Timur ialah bandar raya terbesar Republik Rakyat China serta bandar raya yang kelapan terbesar di dunia. Dianggap secara meluas sebagai kubu kota ekonomi moden China, bandar raya ini juga bertindak sebagai salah satu pusat kebudayaanperdagangankewanganperindustrian, dan komunikasi yang terpenting di China. Dari segi pentadbiran, Shanghai ialah kawasan perbandaran Republik Rakyat China yang berperingkat provinsi statusnya. Pelabuhan Shanghai juga merupakan salah satu pelabuhan yang paling sibuk di dunia, dan pernah menjadi pelabuhan kargo yang terbesar di dunia pada tahun 2005.

Pada asalnya merupai sebuah kota perikanan yang lengang, Shanghai menjadi bandar raya China yang terpenting menjelang abad ke-20serta pusat kebudayaan rakyat, maksiat, perbincangan ilmiah, dan komplot-komplot politik semasa Republik China. Pada suatu ketika, Shanghai menjadi pusat kewangan yang ketiga terbesar di dunia, selepas Bandaraya New York dan London, serta bandar raya perdagangan yang terbesar di Timur Jauh pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Selepas ambil alih komunis pada tahun 1949, Shanghai menjadi lembap di bawah pencukaian kerajaan pusat yang begitu berat serta penyingkiran kebanyakan unsur borjuisnya. Menyusuli kebenaran kerajaan pusat terhadap pembangunan semula ekonomi pasaran Shanghai pada tahun 1992, Shanghai dengan pantasnya mengatasiShenzhen dan Guangzhou yang telah bermula lebih awal dan sejak dari masa itu, bandar raya ini telah mendahului pertumbuhan ekonomi China. Setengah-setengah cabaran masih dihadapai oleh Shanghai pada permulaan abad ke-21, dengan bandar raya ini menghadapi penghijrahan pekerja yang semakin meningkat serta jurang kekayaan yang besar. Bagaimanapun dengan mengetepikan cabaran-cabaran tersebut, pencakar-pencakar langit dan gaya hidup moden Shanghai menandakan mercu pembangunan ekonomi China yang baru-baru ini.



cantik kan keindahan kota Shanghai.yong dah tak sabar nak ke negara China lagi..sebelum ni yong ke Guangzhou..insyaAllah after this ke Shanghai pula..

Shanghai kota bisnes.. memang sungguh mewah.. so wajib dah standby duit nak shopping nanti :p



Keindahan di waktu malam..memang berwarna -warni kan?




Next pakej sudah pun bermula.. dari Januari 2013 hingga 30 April 2013.. anyone yang berminat nak join travel free sama macam yong pernah join sebelum ni bole la roger yong.. insyaAllah yong bole share bagaimana yong bole dapat FREE trip ni.. memang best bila dapat pergi percutian percuma.. tambah lagi bersama yang tersayang.honeymoon FREE u ols! sapa nak? contact yong oke?


email : alinacshoppe@gmail.com
phone : 013-7049413
 

Tiada ulasan:

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...