Selasa, 8 Januari 2013

HOW DO I START BLOGGING | LIKE A DIARY


  • TERINGIN NAK PUNYA BLOG SENDIRI!
  • TAPI SAYA TAK PANDAI NAK BUAT BLOG!
  • TAK RETI MENGARANG!
  • TAK RETI ITU!!
  • TAK RETI INI!!!

Pelbagai andaian dan alasan kan? tapi teringin nak mempunya blog sendiri.. hehe takpe..itu normal..yong sendiri pun create blog sendiri ZERO knowledge..takda pun ke class blogging untuk mempelajari teknik-teknik berblogging dengan baik..tapi ianya datang dengan sendirinya jika kita berusaha..

Actually, pertama kali yong buat blog adalah untuk mempromosikan tempat kerja lama yong.. iaitu D LADY J SPA.. sebab yong percaya, dengan berblogging ni yong dapat buat sebuah kedai alam maya yang bole menjana income dan dapat customer bukan je dari tempat berdekatan dengan yong, malah seluruh Malaysia. So dari situ yong belajar sendiri dan alhamdulillah kini yong bergelar blogger tegar :p

Sampai satu masa, yong pun dah stop dari bekerja di Spa..tapi masih berminat untuk berblogging.. yong mulakan dengan bina satu blog baru khas untuk kegunaan peribadi.dari situ yong mula mengarang pelbagai kisah peribadi tentang diri yong sendiri.. 

Dari kecil yong sudah terbiasa menulis diari. Seingat yong dari yong berumur 12 Tahun..tapi masa tu tak best sebab ada orang bole baca diari yong dan kecoh-kecohkan pada orang lain. (jahat kan?) masa tu yong memang tak reti nak simpan diari.. sadis betul :p 

Lama-kelamaan, yong pun dah makin dewasa,dah pandai dah beli buku diari sendiri.. Siap beli yang ada kunci sebab taknak ada orang baca diari yong dah hehe Sometimes abah yang belikan buku diari untuk setiap awal tahun..thanks Abah.. memang banyak betul diari yong..sampai sekarang pun masih yong simpan.. kalo kumpul dah bole buat drama kot. kih3.. 

Yong suka beli diari yang comel-comel..Contoh buku yang color PINK..or cover buku tu ala-ala kanak-kanak riang gitu.. dan selalunya yong jarang habiskan menulis dalam diari setiap tahun.. Pernah juga yong terfikir.. "kenapalah 1 hari ada 1 muka surat je..aku ni nak tulis banyak-banyak..kan ada banyak pengalaman menarik setiap hari..kalaulah ada cara yang bole yong tulis panjang-panjang tanpa yong guna buku diari ni lagi" haa sampai macam tu sekali tau yong berfikir.. then sejak kenal dengan social media..yong dah mula kenal Chatting di MIRC, sudah ada akaun FRIENDSTER, MYSPACE, TAGGED, FACEBOOK, BLOGGER dan yang paling famous sekarang ni ialah INSTAGRAM.

Siapa sangka, dari suka-suka sekarang yong 100% menjana income thru Social Media Marketing.. Memang rasa sangat puas hati bila kegiatan kesukaan kita bole kita amalkan untuk menjana income pula.. teruja kan? 

First yong buat blog..yong rasa happy sangat..iyelah kan, setiap apa yang yong buat, yong dapat luahkan dalam blog. Contoh makanan yang yong makan, Baju yang yong shopping, orang yang yong sayang dan banyak lagi.. dari situ yong dah mula kenal ramai blogger..dan dah ada yang yong pernah jumpa juga. mesti best sangat! 

Alhamdulillah.. sejak buat business ni, yong buka sahaja dapat pelajari tenik berblogging secara PERCUMA bahkan yong juga dapat ilmu untuk menjadi TOP di goggle.. contoh seperti dibawah



thanks to GLAM! yong rasa sangat terhutang budi dengan segala ilmu dan tunjuk ajar yang diberi.. semoga yong dapat gunakan ilmu ni kearah yang lebih baik.. ilmu yang ada wajib untuk dikongsi..anyone yang nak belajar blog dengan yong? let's join us! be one of our BEAUTILICOUS  start today!


bye diary! 

email : alinacshoppe@gmail.com
phone : 013-7049413

Tiada ulasan:

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...