Isnin, 22 November 2010

:: Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal ::

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
·  Kepala berbentuk 'V'
·  Bentuk badan mirip torpedo
·  Badan berwarna hitam berkilat
·  Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
·  Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
·  Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal (
diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
·  Kepala berbentuk 'U'
·  Bentuk badan tirus
·  Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
·  Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
·  Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
·  Digoreng tidak meletup

  


sumber-email

7 ulasan:

Redbloodsnow berkata...

oooo gitu ea perbezaan die ek. bgs entry nih n nasib baik zie x mkn ikan keli...hehe

♥ Roshazzy Shag ♥ berkata...

Alamak. Kena take note ni. Dah lama tak makan keli, sebab takut haram. Hehe. Thanks, sis ;)

aima in luv berkata...

serius xtaw pon sebelum nie.. taw mkn je... tp jarang la mkn.. ^_^

Sophia Rani berkata...

oh.. gud info.. baru tau.. hehe

ardinihumaira berkata...

uisk ikan keli... dni tatau nape dni susah nak mkan ikan keli. huu sian dni

azila berkata...

oo..tq bg info ni:)

Uruchimaru @ kf berkata...

emm yong kan bagus klu tepek sekali dgn images gambar ngee..

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...