Jumaat, 1 Oktober 2010

:: sangat Sentap (mood: sedey) ::

baru balik dari rumah abah..singgah bank RHB tadi..msuk duit utk loan asb..
da sampai umah..abah call..ckp ada keja kosong kat area sungai petani jugak.tak perlu la nak beritahu kan kerja apa..perlukan jawapan segera..dan yong jawab "tak nak" ....

erm..agaknya apa yang abah rasa ya..yong sedang cari kedai utk buat bisnes baru..dan abah cadangkan kerja dengan orang..gaji very ciput..takkan nk kerja 2 3 bulan ja..lagipon yong x minat kerja dgn org..
wah! statement berlagak gila kan? tp mcm tu la..xtau kenapa.x pernah kerja dgn org.blaja senibina.last2 skg minat berbisnes..tp mmg sejak kecik lg terdedah dgn perniagaan..cuma x pernah pulak terfikir nak amik cos akaun dulu..cis!

maybe abah nak tolong kan..yela..ayah mana nak tgk anak dia susah..tapi..yong xdapat nak terima la..abah nak suh kerja kat situ..xpernah terfikir pon...office hour lak tu.. mcm biasa 9 to 5..
habis..my business mcm mana?? online shop? biar gitu ja?pos brg order seminggu sekali ja?
yong harap keputusan tadi adalah betul.jangan menyesal dengan apa yang terjadi.

tapi serius rasa nak nangis! yong tak mintak semua ni terjadi..semua orang nak hidup senang kan?
tpi kalo sedara sendiri tabur pasir dalam periuk nasi kita..orang lain apatah lagi.

maka yong da kurang nak percaya orang...DENDAM? maybe ada kot..x  baik kan rasa mcm ni..sifat yang Allah tak suka..tp tu la..kalo yong keja dgn gaji ciput mcm tu.maybe org yang tabur pasir tu bole gelak sambil tepuk tangan kat yong..thanks da musnahkan hidup kami!..

kami bole bangun sendiri..tak payah sebok2 tanya yong keja apa sekarang..dengar kata yong merempat..lagi suka kot ek???

semoga anak kamu akan merasa apa kami dapat sekarang..Allah balas...tak sekarang..tapi akan datang!




amin..off

T_____T

5 ulasan:

Nsyzwni berkata...

saba ye kak ! :)

Ahmad Zaki berkata...

Assalamualaikum...

Sy pernah alami dilema seperti ini dan sekarangpun ianya masih lagi bersisa dalam kehidupan saya yang masih "berdegil" utk teruskan perniagaan walaupun mengalami pelbagai dugaan serta masalah.

Sebelum ini saya sudah puas & penat mengikut "kehendak" keluarga. Saya serik juga kerja dgn orang... ada masa kena ditipu gaji, orang dengki. Sy juga tlh "letih" nak mengisi borang keje kosong, beli setem, poskan bermacam2 surat dan borang. Minta keje dgn KERAjaanpun dah banyak kali minta tapi x dapat2.Lgpun takde kabel.

Kini saya nak buat ikut kehendak & keperluan saya pula. Terus berniaga dan menjadi usahawan yang tabah serta cemerlang merentasi masalah. Berniaga juga adalah jihad untuk ekonomi umat Islam. Jika dijalankan dgn baik & halal, selangkah kaki telah ke syurga. Nabi pun menggalakkan umat Islam berniaga (sunnah Nabi Muhammad SAW).

Ahmad Zaki berkata...

Kehidupan manusia sememangnya rumit (kompleks), namun dalam kerumitan tetap akan ada jalan kebahagiaan sekiranya kita berusaha utk menjalankan tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ini tanpa ada rasa dengki dgn rezeki yg org lain perolehi...

Kita belum dpt apa yg kita inginkan kerana belum tiba masanya utk kita nikmatinya kerana Allah SWT Maha mengetahuinya. Rezeki masing2 telah ditentukan & disediakan, cuma kita perlu bijak mencarinya, sabar serta istiqamah dlm setiap perbuatan.

Sophia Rani berkata...

its ok... pilih mana yg u rasa terbaik ok...

untuk masa depan... berniaga sendiri bagus juga... sbb 9/10 sumber rezeki dtg dr perniagaan... kerja ng org mmg ciput.. hehe..

tak pon cari pengalaman dulu ke kan..

i doakan u success ok dear.. ;)

ardinihumaira berkata...

huuu... saba ye dear..
memang banyak dugaan.. dni penah alaminya juga. skang break kejap.. nanti dni sambung balik bisnes dni. skang dni fokus belaja dulu...

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...