Selasa, 18 Januari 2011

:: Dah Buka Tabung Simpanan Untuk Anak? ::

Siri Kewangan pada hari ini agak menarik sedikit kerana saya akan membawa anda berfikir tentang masa depan kewangan anak anda.

Ada beberapa soalan yang perlu anda jawab sebelum saya meneruskan siri kewangan ini..


1. Sudahkah anda membukan akaun simpanan untuk anak anda?

2. Adakah wang simpanan tersebut di simpan di tempat yang betul?

3. Apakah matlamat kewangan simpanan anak anda tersebut? Pendidikan atau kesenangan?

4. Adakah anda membuat potongan gaji setiap bulan untuk dimasukkan ke dalam akaun anak anda?


Apa pun jawapannya, teruskan membaca dan mungkin anda akan menemui penyelesaian yang terbaik untuk simpanan kewangan masa depan anak anda.


1# Di mana tempat yang baik, sesuai dan memberikan keuntungan dalam jangka masa yang panjang?

Anda boleh pilih antara TIGA :
a) Tabung Haji - 5% setahun
b) ASD (Amanah Saham Didik) - 6%-7% setahun
c) Emas - secara puratanya 20% setahun!

atau.. anda boleh pelbagaikan dengan menyimpan di dalam ketiga-tiga jenis diatas.

Saya tidak mencadangkan Unit Trust kerana nilainya sentiasa turun naik. Adakala untung, adakala rugi.
Berbeza dengan 3 jenis diatas, nilai pokoknya dijamin tidak akan turun! Apapun, ia masih
terpulang kepada anda.

2# Berapa yang anda perlu tabungkan setiap bulan di dalam akaun anak anda?

Secara mudahnya, tabungkan sebanyak mana yang anda mampu untuk anak anda. Jika tidak, saya syorkan
RM20 sebulan iaitu RM10 dari suami dan RM10 dari isteri (minimum).

RM20 sebulan = RM240 setahun.
Dengan pulangan sebanyak 6% setahun selama 17 tahun iaitu dari anak anda lahir sehingga tamat SPM,
jumlah tabungan akan menjadi RM6,771.09. Keuntungan yang diperolehi daripada simpanan ialah RM2,691.09.

Itu kalau RM20 sebulan, kalau RM50 sebulan?
Tabungan anak anda akan menjadi RM16,927.73 selepas 17 tahun!

Ini semua tidak termasuk duit raya yang diperolehi oleh anak anda setiap tahun. Katalah secara purata
duit raya yang anak anda perolehi ialah RM200 dalam setahun dan anda menabung RM50 setiap bulan.
Bermakna, anda menabung ke dalam akaun anak anda adalah sebanyak RM800 setahun. Berapa jumlah
tabungan anak anda selepas 17 tahun dengan kadar pulangan ialah 6% setahun?

Jumlahnya ialah RM22,570.30!

Dengan duit sebanyak itu, anda boleh merancang untuk anak anda..

- Yuran pengajian
- Kos hidup sepanjang anak anda berada di Universiti
- Wang untuk mula hidup secara berdikari

dan sebangainya.. AJAIB kan? Hanya RM50 jer sebulan!

Maka dengan sebab itulah, simpanlah dan tabunglah wang anak anda ke dalam akaun simpanan yang memberikan pulangan yang terbaik untuk masa depan anak anda.

Walaupun nilainya hanya RM10 sekalipun, ia akan menjadi BESAR dalam jangka masa yang panjang!

Sekian,
Wassalam.





klik sini untuk baca TIPS KEWANGAN yang lepas



sumber-email

7 ulasan:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

buat masa skunk awe ada dua akauan...satu dah lupa no pin, satu lagu masih guna sebab bukak waktu nak masuk u..nanti nak bukak lagi dua..akaun bersama dan akaun sendiri

ardinihumaira berkata...

simpan untuk masa depan kita semua :D

PIDUT ASiS berkata...

aiyok...belum ada anak lagi..kawin pon belum..hehehe..tapi simpanan tetap ada...mahu kawin..hahaha

Post Terhangat...
Encik Pernah Memancing??

Amirrah Zawani berkata...

sy belom kawin..
nti ada anak bru leh wat.. :)

Cik Cyida berkata...

hohoho,teringat..kena menabung utk diri sendiri jgk.. sebab cyida xkawen lg:)

Cik Shag berkata...

Kalau Shag bukak akaun untuk anak yg belum wujud boleh tak? Kiki :P

Shag simpan duit dalam tabung je. Tunggu 2 tabung penuh baru bank in.

Uchi kay-f @hmad berkata...

owh saya belum lagi buka tabung itu wahai cik Yong sbb saya blm nikah n etc hi3 <--aci tak alasan tu ;p

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...