Selasa, 26 Oktober 2010

:: Berdoalah kepada ibu bapa kita ::





Rassulullah SAW pernah bersabda :
” Setiap pagi sedekahkan Al-Fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup @ telah tiada)” Nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu…

Berdasarkan Hadith Nabi SAW :
” Tidak akan terputus rezeki seseorang ANAK selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”
Huraian hadith:
- Jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepada kedua ibu bapa (hidup atau mati)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah SWT
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ….tadah tangan dan Bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 Kita dan mereka2 Yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki Oleh Allah SWT.
Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris….. .. . Cuma jangan lupa Doakan ibu bapa kita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita Dapat dari Allah (e..g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah,
Berusaha dan bertawakal.. …insyallah ,
- Rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,
STPM, IJAZAH dsb nya…..tapi dengan hati yang tulus ikhlas dan doa kita untuk ibu dan bapa kita…..Mari kita Cuba . Allahhuakhbar. .
Bila2 masa kita boleh angkat tangan dan berdoa untuk kedua orang tua kita, waktu bangun pagi, dipejabat, waktu makan siang, pagi, petang, siang atau malam, dimana saja, (tidak termasuk diwaktu solat lima waktu)

Caranya : ‘YA ALLAH YA TUHANKU, ampunkan lah dosa2 kedua orang tua ku, berkatilah kedua mereka itu, sihatkan lah mereka, murahkan lah rezeki mereka, panjangkan lah usia mereka, jauhilah sebarang bahaya, Dan lindungi lah mereka, Aminn yarabillialamin. …” (Doa ini untuk orang tua kamu yang masih hidup)
Untuk yang sudah meninggal : “YA ALLAH YA TUHANKU, ampuni lah segala dosa2 orang tuaku, tempatkanlah bapaku / Ibuku ditempat orang2 yang beriman.
Sebarkanlah ilmu walaupun sebesar zarah…….


sumber-sini
 
 
 
 
Nota Alinac- amalkan ya doa kepada ibubapa..insyaAllah korang akan dimurahkan rezeki..dipermudahkan segala kerja dan dirahmati Allah~ Amin~

9 ulasan:

CT berkata...

3 perkara bekalan mati :

1. Ank soleh yg mdoakan kedua ibubapanya
2. Besedekah
3. Ilmu yg dpergunakan org

Info yg bguna...tq dik...jom masuk blog akkk

alinac lover berkata...

@CTkak..yong byk kali cuba msuk blog akak..tapi akan lekuar mcm ni

Profile Not Available

The Blogger Profile you requested cannot be displayed. Many Blogger users have not yet elected to publicly share their Profile.

If you're a Blogger user, we encourage you to enable access to your Profile.



kenapa ek??

bg url kak~

PIDUT ASiS berkata...

entri yang sangat bagushh..tapi antara doa yang penting gak adalah doa untuk diri sendiri..sebab da satu kisah pasal doa diri sendiri ni.. :)

Post Terhangat...

Semua Muhammad?

Amni berkata...

Macam pernah dengar Dr. Fadhillah Kamsah pon cakap camni jugak... =)

Kalamhati berkata...

kebetulan lak entry akak pasal arwah ayah..huhu btul tu yong..kena sentiasa doakan mereka..baru bertambah berkat hidup

ct noarizah berkata...

Salam...bagus n3 yg ni...boleh sy minta izin utk share n3 ni?

Nana Aris berkata...

salam knal yong..nana nak share jugak entry ni bleh ye..=)

ardinihumaira berkata...

thanks untuk info ni yong sayang :)

nys. berkata...

good info bebe!

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...