Selasa, 18 Januari 2011

:: Adakah Kewangan Anda Selamat dan Terjamin? ::

Salam sejahtera,
Hai semua


Sebelum saya berikan tip berkenaan tajuk entri pada hari ini, sila jawab soalan saya..


Adakah anda mempunyai satu pekerjaan sahaja atau hanya mempunyai satu sumber pendapatan sahaja?


Jawab dulu... tapi dalam hatilah yer.. :-)


Ramai yang merasakan dengan memiliki satu pekerjaan,hidup mereka terjamin dan selamat serta tiada
masalah kewangan..


Tetapi.. hakikatnya..


Terdapat 3 perkara penting yang akan memberikan 'keselesaan' yang berpanjangan dan InsyaAllah
anda tidak akan berdepan dengan masalah kewangan lagi selepas ini..




3 perkara penting tersebut ialah..


1# Mempunyai simpanan kecemasan yang cukup!


Simpanan kecemasan ini bertujuan untuk menjadi 'backup' sekiranya anda diberhentikan kerjakelak. Bukan mudah untuk mendapat pekerjaan baru ketika ini. Jadi, simpanan kecemasan yang mesti anda miliki ialah sekurang-kurangnya ialah 3 bulan pendapatan dan sebaik-baiknya 6 bulan pendapatan bulanan anda.




2# Sumber pendapatan kedua.


Pendapatan kedua ini bukanlah semata-mata untuk menambahkan pendapatan anda atau untuk menjadi
kaya dengan lebih cepat sebaliknya ia merupakan'backup' juga apabila berlaku situasi seperti yang tidak dijangka.. contohnya..


- Dibuang kerja untuk mengurangkan kos syarikat
- Syarikat bangkrup
- Dipecat kerana salah laku dan masalah disiplin
- dan masalah-masalah lain


Ingat! Jangan terlalu bergantung kepada kerja makan gaji kerana kuasa bukan ditangan anda sebaliknya ditangan majikan!




3# Nilai insurans yang cukup!


Pepatah kata.. "sediakan payung sebelum hujan" amat sesuai untuk dikaitkan dengan insurans ini.
Jangan ragu-ragu untuk mengambil insurans kerana ianya merupakan pelindung kepada harta dan
kewangan anda.


Misalnya.. kereta anda hilang, rumah terbakar, anda sakit dan terpaksa mendapat rawatan pakar di hospital.. sekurang-kurangnya insurans dapat menampung sebahagian daripada malapetaka kewangan yang berlaku ke atas anda dan keluarga!


NOTA : Insurans bukan pelaburan tetapi ia merupakan alat untuk melindungi harta dan kewangan anda!


Diharapkan tip kali ini membuka mata anda bahawa tidak semestinya bekerja makan gaji boleh menjamin
keselamatan di dalam kewangan anda.


Sekian,
Wassalam.














nota Alinac-da baca tips kewangan yang lepas? klik sini jika belum  :)

7 ulasan:

ardinihumaira berkata...

insaf,,, kena masuk ins pas ni hehe

Sophia Rani berkata...

seronok gila kalau kat rumah ade duit cm tu.. nak keluar tarik byk2.. hehe

alinac lover berkata...

@ardinihumairahehe..btoi2

alinac lover berkata...

@Sophia Ranitaw xpe..ngeee

~ch@wi~ berkata...

pasal insurans tu sy sokong sgt2...
so, kalau spe2 yg nk buat insurans bleh dtg jmpe sy ye..hehehe


Segmen Baru; Dapat Jawab Teka Teki, Aku Promote Blog Korang

AngahSayang2314 berkata...

wah info2

yong angha nak tengok la cream tue... berapa ye... nak beli nie tuk si kecik

Uchi kay-f @hmad berkata...

mcm penah bce je tips ni tapi lupe sudah emm,,,,;p

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...