Rabu, 8 September 2010

:: Makan di Depan Orang Puasa ::

Soalan
Assalamualaikum wr wb. Sebagai perempuan tentu ada saat-saat di mana saya tidak berpuasa karena sedang haid. Bagaimana hukumnya makan di depan orang yang berpuasa? Wassalam.

Jawab:
Penghormatan terhadap syiar Islam adalah tanda-tanda orang bertakwa. Demikian maksud firman Allah dalam QS al-Hajj (22): 30. Salah satu di antaranya adalah tidak makan di depan umum saat orang-orang sekelilingnya sedang berpuasa, walaupun yang bersangkutan tidak wajib puasa. Demikian, wallahu a'lam.




sumber- sini


nota alinac- saje nk kongsikan..wlupon da nak dekat raya kan..i sakit mata tgk org yg x berpuasa..slumber je makan dpn ai..pliss..hormat org la sket ya..ai malas nk sekolahkan u..bulan pose ni..nnti ai dahaga lebih..sekian!

5 ulasan:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

perempuan yang 'cuti' nak makan depan orang puasa pun segan..even orang tak kesah..kena sorok2 jugak..

AngahSayang2314 berkata...

angah pun sama gak dah raya hehehe

_aReyOu_ berkata...

baru2 ni ai pon nmpk org minum.. laki bini..yang ppuan tu siap btudung agi.. tak kisah la lau pompuannya x puasa sbb haid. tpi yang lelaki nya kaw-kaw minum air..wpun dlm keta tapi i boleh nmpk dgn jelas! tak malu sungguh!

Sophia Rani berkata...

ermm... selama ni kdg2 kalu tak puasa pon termakan gak depan org.. hehehe

MiMiEy :) berkata...

SELAMAT HARI RAYA :)

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...