Rabu, 8 September 2010

:: anak-anak tidak pedulikan IBU ::

salam semua..
hari ni mcm biasa la..yong mesti akan kua jugak..jarang benar yong akan duduk-duduk sahaja dirumah..mesti ada kerja di luar..
eh..lupa nak btau..semalam yong beli shawl baru lagi..OMG! baju raya sket je..shawl lebih dari baju..!!!
sungguh membazir kan..inilah akibat kalo giler fesyen shawl..pantang ada fesyen pelik je mesti nak beli..takut ketinggalan :P

sebelum orang-orang di sungai petani ni pakai...better ai jadi icon dulu...wek! sila tahan diri dari muntah ya..yong da mula perasan :)

dan pagi tadi..yong ada juga keluar..bantu tok pegi beli barang-barang untuk raya..mcm beli ayam, daging dan bla3...

nak dijadikan cerita..tengah dok usha2 barang..tok ada terjumpa kawannyer..tok panggil nenek tu sbg kak mah kalo x silap.tok yong da umur 72 tahun..alhamdulillah sihat kalah orang muda lagi..kalo kawan tok tu pangkat kakak..agak-agak berapa umur dia ya??

oke..sila teka yer..yong pon x tahu berapa umur dia..tp yang yong sentap sangat tu..bila tok cakap.."ni la orang yang kita bagi beras tu"

paham tak korang? kalo x paham..meh nak bagi paham..korang rasa..ramai ke orang yang senang-senang kita nk bagi beras???tidak bukan?melainkan sedekah @ bayar fidyah untuk orang susah je selalunya orang buat..dan nenek tu la salah sorang yang patut terima.

tok tanya.."mai dengan apa ni?"..nenek jawab " jalan ja"

serius..aku terus tergamam! kampung aku dengan tempat tu ada la dalam 10 minit jugak kalo naik kereta..korang bayangkan nenek tua tu jalan kaki dengan terbongkok-bongkok waktu panas tadi..
T_____T sob..sob...

sebak taw..jauh dia jalan.aku jalan sket pon xlarat,,dia bukan beli banyak barang pon..tapi dia sanggup jalan jauh..maka tok pon ajak la dia tumpang kereta kami masa nak balik tuh..takkan nk biar dia jalan balik sorang kan..serius TAK SANGGUP!

paling terkilan..bila sebelum ni..tok ada cerita...nenek ni..anak-anak dia ramai..tapi sorang pon x membantu dia..ada yang jadi polis..gaji tinggi kat KL tu...tp x balik pon tengok dia...dia pon xtaw anak dia balik ke tak..
skg ni dia tinggal ngn anak dia juga..dgn menantu dan juga cucu..tp bayangkan...tinggal sama-sama..tapi masak makanan ASING-ASING!!!!!! hey,apa la salah masak sekali..orang-orang tua mana la makan banyak pon..sampai hati anak dia buat macam tu.. :( gilo korang..! aku sedey btol..sampai sekarang tingat haa..muka nenek tu senyum ja..walaupun bila cakap..aku tahu dia pon sdey..

buat permohonan untuk dapat bantuan pon ditolak..SEBAB? dia punyai anak-anak yang ramai..lagipon semua kerja bagus-bagus..dia x patot hidup susah macam tu..tak xpatot langsung oke!

betullah tok cakap tadi...seorang ibu boleh jaga 10 anak tapi 10 anak belum tentu boleh jaga ibu seorang..
hargai lah ibu korang..jangan la jadi anak derhaka..kalo derhaka..nnti akibatkannya jadi macam dalam kisah ini..



nota alinac- rindu sangat dengan arwah mama! tq mama ajar yong jadi kuat :) yong pon rajin niaga macam mama..dari kecik mama ajar yong berniaga..skg da dewasa..hope bole jadi businesswoman yang berjaya..amin T____T

7 ulasan:

Gen Fujita berkata...

syurga di telapak kaki ibu... :)

Sharinginfoz berkata...

betul tu

FyZa berkata...

sedey la klu tgk org2 tua jalan x dak teman ke apa..rasa cm 'eh napala makcik nie sorg2..'
sobs..

Mr feckry berkata...

gua naik p beli lemang..ada nak pesan tak

cikgu isza berkata...

begitulah nasib seorang ibu..
mudah2an anak2 akak tak memperlakukan akak sebegitu..

E.d.Y berkata...

alfatihah untuk arwah...

udah2 la tu beraya...tak daptnye duit raya..hehe

Roxy zai berkata...

kang anak2 tu dpt balasan balik gak..haih~..

anyway, sy asal labuan dear,,,tp study kat kuantan^__^

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...