Sabtu, 19 Mac 2011

:: Kursus Haji | adab-adab sebelum menunaikan fardhu Haji ::

Salam semua. Hari ni hari Sabtu kan? So macam biasa yong akan menghadiri kursus Haji seperti hari2 minggu sebelum ni.

Today yong nak share dengan korang tentang adab-adab sebelum menunaikan fardhu Haji. Apa pon perbuatan kita. Mestilah kita lakukan dengan beradab. Kalo xde adab orang panggil biadap! X gitu? :)

Oke mari kita mulakan.

1. Niat yang ikhlas mencari keredhaan Allah.
2. Bertaubat.
3. Perbelanjaan yang halal.
4. Membawa bekalan dan perbelanjaan yang mencukupi\melebihi bagi tujuan sedekah di Tanah Suci.
5. Mencari rakan dan teman tujuan saling ingat-mengingati.
6. Mengamalkan doa dan zikir sepanjang perjalanan Haji.
7. Membuat wasiat.
8. Tidak melebihi dalam semua keadaan.
9. Menyuci hati dengan sifat-sifat mahmudah(terpuji) dan menghindari sifat-sifat mazmumah(tercela).
10. Mempelajari kaifiat mengerjakan Haji.

Oke. Stakat ni je pekajaran kita pada hari ni. Semoga berjumpa lagi.
Sent from my BlackBerry® smartphone

2 ulasan:

ardinihumaira berkata...

kena betulkan segala niat :)

niDa berkata...

tips2...

kalau lps wat haji tp x berubah mcm mn ye yong...

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...