Jumaat, 26 November 2010

:: Khasiat Air Liur Basi ::


Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi
adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.
     
Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat
khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..
Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh
badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang
lain.   Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari
tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka,
berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan  Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden  

Nabi Muhammad   semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum
baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur
basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.
Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Kalau rajin. Tolong sebarkan kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati
Allahuakbar!
Wallahua'lam bisshawab
wassalam.... ...... 






sumber-email

14 ulasan:

SURIA AMANDA berkata...

gulp!!!air liur basi? pernah jugak terbaca pasal ni..sejauh mana berkesan tu x tau la..sebab kadang2 tertelan jugak...huhu..

Zala Wajik berkata...

selalu minum air suam dahulu lepas buka mata baca doa bangun tidur ^__^

kalau tak buat terus mandi, rasa kahak tu tersekat lagi kat kerongkong. memang tak selesa !

Lynn Nasir berkata...

owh..yg ni mmg dah agak lama akak amalkan. bukan seteguk je. segelas terus. pastu terus pi mandi ke apa2..hehe..

ct noarizah berkata...

Akk suka blog kamu..jom tengok apa akk tulis.

http://ummi-ieraakmal.blogspot.com/2010/11/segmen-saya-suka-blog-awak-la.html

SyafiqaNabila berkata...

thanks for the info~

kakchik@ella berkata...

Yong, bangun pagi, kan. Jgn kumur dulu. Ambek air masak segelas, selawat pastu minum. Baik utk kesihatan tau. hehe ..

Mr feckry berkata...

air liur pun elok untuk rawat gigitan ular

helmi berkata...

btul(3x)

Kalamhati berkata...

betul tu Yong..Rasulullah jadikannya sebagai amalan setiap kali bgn pagi..akak pun kdg2 lupa je nak amalkan..huhu

tayeng berkata...

nice petua....nant bgn pagi2 kena sedia air sebelah katil

Redbloodsnow berkata...

haaa...zie lah pengamal cara gtu taw yunk. bgn je pagi teros teguk air sejuk....bukan reti nk cuci muke dulu...haha

rupenyer rasullullah ngamal gtue gak ek

Amirrah Zawani berkata...

tak sangkap air liur basi pun berkhasiat.. :D

ardinihumaira berkata...

hehe.. minum air terus lepas bangun tdo

Sophia Rani berkata...

kadang2 i pon minum air masak terus kalau baru bgn tidur....

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...