Isnin, 23 Ogos 2010

:: Tip Mendidik Anak Ilmu Kewangan! ::

Salam sejahtera,

Anak-anak adalah permata hati setiap ibu bapa.Kadang-kadang, anda terpaksa melayan kerenah anak-anak
dengan menuruti kehendak mereka terutamannya apabila membeli barangan yang mereka inginkan.

Sekaligus menyebabkan bajet anda "lari" daripadaapa yang telah dirancangkan.

Mungkin tip ini boleh membantu anda mendidik anak-anak anda mengenai ilmu pengurusan kewangan.

1. Mulakan ketika usia muda. Kanak-kanak akan tahu bahawa wang diperlukan untuk mendapatkan sesuatu barang yang diinginkan.

2. Jadi contoh kepada anak anda. Amalkan tabiat berbelanja dengan cara yang berhemah dan terapkan amalan ini kepada anak anda.

3. Cara terbaik mengajar anak anda berdikari dalam mengurus kewangan ialah dengan memberikan elaun bulanan kepada mereka. Jika mereka mahu mendapatkan sesuatu barangan, sarankan kepada mereka agar menyimpan sehingga cukup untuk membeli barang tersebut.

4. Ajarkan mereka supaya membuat belanjawan atau bajet. Lihat corak perbelanjaan mereka sama ada mereka berbelanja melebihi elaun yang diberikan atau mempunyai lebihan.

5. Tunjukkan kepada anak-anak anda jumlah bil yang perlu dibayar setiap bulan. Melalui cara ini, mereka akan sedar bahawa pendapatan yang diperolehi bukan semata-mata untuk 'enjoy' tetapi sebaliknya untuk keperluan isi rumah.

6. sewaktu membeli belah, ajar anak anda cara membandingkan harga dan kualiti barangan. Didiklah mereka mengenai jenis barangan keperluan dan barangan bukan keperluan. Selain itu,tunjukkan kepada mereka bahawa anda hanya membeli barang yang telah disenaraikan sahaja.

7. Buka akaun simpanan untuk mereka. Didik mereka untuk menyimpan di dalam tabung khas. Bawa anak
anda ke bank setiap kali anda mahu menyimpan wang tersebut ke dalam akaun simpanan mereka. Mereka tentu seronok melihat wang mereka bertambah!

Mungkin 7 tip di atas dianggap remeh. Tetapi percayalah bahawa melalui pendekatan ini, anak anda akan menjadi lebih arif mengenai pengurusan kewangan.

Cubalah...!

Sekian,
Wassalam.

4 ulasan:

Teletubis berkata...

dah ada anak ke??baru ingat nak ngorat..heheh

Entri Cilanat!!!
Cilanat!!!Pesal Ko Follow Bontot Aku Ni??

PIDUT ASiS berkata...

betol3..kalau dorang nak pe2,suruh dorg simpan det sendiri..pidut pon dulu macam tu gak...baru tau macam mana susah nak dapat satu2 benda..

Post Terhangat...
Manusia Durjana

Rowena Chasez berkata...

rajinnyer dia bgi tips..
wena blm ade anak lgi..
nnti wena ddik anak wena cmnie laa..
:P

Q berkata...

info bagus. boleh guna kalau dah ade anak nanti. hahaha lamenye..
kalau anak menangis nak barang tu jugak mcm mane?

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...