Khamis, 26 Ogos 2010

:: Berapa Yang Anda Perlukan Untuk Mencapai Financial Freedom ::

Sebelum saya mengupas tajuk entri kita pada hari ini, saya ingin tekankan SATU PERKARA kepada anda.

"Anda tidak perlu menjadi kaya raya mahupun jutawan untuk mencapai kebebasan kewangan, sebaliknya kebijaksanaan anda dalam mengurus kewanganlah yang akan memberikan anda jalan kepada kebebasan kewangan!"


Jadi .. berapa banyak duit cash yang anda perlukan pada setiap bulan untuk mencapai kebebasan kewangan?

Ada dua (2) jawapan berdasarkan keadaan iaitu :

Situasi 1 : Perbelanjaan anda melebihi pendapatan.

Situasi 2 : Perbelanjaan anda kurang dari pendapatan.

Ok ... ini adalah saranan dan cadangan saya kepada jalan ke arah kebebasan kewangan dan saranan saya ini berpandukan kepada pakar pengurusan kewangan terkemuka iaitu Robert T.Kiyosaki.


Situasi #1 :
Jika perbelanjaan anda melebihi pendapatan, maka anda perlulah mempunyai PASIF INCOME setiap
bulan yang menyamai dengan jumlah perbelanjaan anda sebulan. Pendapatan PASIF tidak termasuk gaji.

Contohnya :
Gaji anda Rm2,000 sebulan
Perbelanjaan anda Rm3,000 sebulan
Pendapatan PASIF yang perlu anda cari ialah sebanyak
Rm3,000 sebulan.
Jumlah pendapatan anda sebulan kelak adalah
sebanyak Gaji + PASIF INCOME = RM5,000 sebulan!


Situasi #2 :
Jika pendapatan anda melebihi perbelanjaan, anda boleh memilih sama ada untuk memperolehi PASIF INCOME yang menyamai pendapatan sebulan atau perbelanjaan anda sebulan.

Contohnya :
Gaji anda Rm2,000 sebulan
Perbelanjaan anda Rm1,500 sebulan
Pendapatan PASIF yang perlu anda cari ialah sebanyak
Rm2,000 sebulan jika mahu menyamai pendapatan sebulan
atau Rm1,500 sebulan jika mahu menyamai perbelanjaan
sebulan. Jadi, jumlah pendapatan anda sebulan kelak
ialah Gaji + PASIF INCOME = Rm3,500 @ Rm4,000 sebulan!


Mungkin mempersoalkan kenapa dan sebab apa saya sarankan anda mesti mempunyai PASIF INCOME
yang sama dengan perbelanjaan anda sebulan..

Mudah jer jawapannya sebenarnya..

Apabila anda sudah mempunyai PASIF INCOME yang sama dengan perbelanjaan anda sebulan, maka secara automatik semua perbelanjaan anda ditanggung sepenuhnya oleh PASIF INCOME tersebut. Anda tidak perlu bimbang dan risau lagi jika ada perbelanjaan seperti hutang dan bil-bil yang tidak terbayar..

Duit gaji yang anda terima pula boleh dilaburkan ke dalam instrumen-instrumen pelaburan yang ada di Malaysia atau dijadikan sebagai modal perniagaan.

Nampak tak? jelas tak?

Disini sebenarnya anda sudah pun mencapai kebebasan kewangan. Tidak perlu bimbang lagi soal duit kerana
PASIF INCOME telah menyelamatkan hidup anda!

Jadi Alinac... mulai hari ini, tanamkan azam dan semangat untuk anda mula menjana PASIF INCOME yang
sekurang-kurangnya menyamai perbelanjaan anda sebulan.

p.s : Saya akan terangkan dengan lebih details pada entri yang akan datang apa maksud sebenar PASIF INCOME!

Sekian,
Wassalam.

8 ulasan:

suzzsuzie berkata...

tengah cari pasif income gak ni....tak cukup ni...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

wow!!!! banyak gak kan...kira tak usik gaji yang kite dapat lah kan..maknannya pasif income tu macam kerja-kerja lain selain daripda kerja makan gaji...macam tu ke yong?

Redbloodsnow berkata...

haaaa duit gaji zie tiap² bulan x cukup..uuwaaaaaaaa. manyak tanggungan wooo :P

AngahSayang2314 berkata...

tak paham la..

alinac lover berkata...

@suzzsuzietaw xpe..sama la kiter..huhu~

alinac lover berkata...

@Nur Hawa Mohd Zinmcm tu :) hehe~

alinac lover berkata...

@Redbloodsnowsama la..huaaa.. :(

alinac lover berkata...

@AngahSayang2314baca lg skali..bg paham jugak~

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...