Rabu, 28 Julai 2010

:: Petua Untuk Penyakit ::

Mengatasi sembelit



Tahukah anda, buah epal dapat membantu melindungi jantung, mengelak sembelit, cirit-birit, melindungi sendi tulang dan memperbaiki kapasiti peparu?

Amalan memakan buah epal boleh mencuci toksin di dalam badan. Malah, dengan menghidu epal dapat menenangkan fikiran.

Epal elok dimakan tanpa kulit atau dimasak sedikit supaya tidak mengurangkan kandungan vitamin C dan serabut yang terdapat di dalamnya jika berhasrat untuk mendapatkan khasiat herba

Membuang toksid

BAHAN-BAHAN:
1 biji epal
Daun saleri
CARA-CARA:
1. Kisarkan epal hijau dengan daun saleri.
2. Amalkan meminum jus ini setiap pagi sebelum memulakan sarapan.
NOTA:
Ia dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau merupakan pembersih tubuh yang sangat baik. Juga sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau penghadaman.

Mengubati batuk

BAHAN-BAHAN:
6 helai daun peria
Sedikit kapur sirih
CARA-CARA:
1. Mula-mula, tumbuk daun peria sehingga lumat.
2. Kemudian, campurkan bahan tumbuk dengan sedikit kapur sirih.
3. Sapukan bahan tadi di bahagian dada.
3. Sebaiknya, lakukan sebelum masuk tidur dan anda dapat rasai kesannya pada keesokan hari.

Mengubati cirit-birit

Ciku kaya dengan pelbagai khasiat semulajadi. Buahnya yang muda boleh digunakan untuk mengubati cirit-birit iaitu dengan mencampurkan bersama jambu muda dan kemudiannya direbus.

Getahnya pula, boleh diguna untuk mengurangkan sakit gigi, merawat kulit melecur dan bengkak.

Merawat masalah pernafasan



Buah lemon mengandungi vitamin C dan jika diminum air rebusannya, boleh dijadikan sebagairawatan masalah pernafasan dan sakit belakang.

Selain itu, ia juga dapat membunuh cacing di dalam perut dan usus serta dipercayai dapat mengubati demam panas.

Kepingan limau segar atau kering yang dicampur bersama air didih atau rebus, dapat mengubati masalah gastric yang kronik, batuk, tiada selera makan, muntah-muntah, bronchitis dan angin di dalam perut.



sumber:email

gambar ini xde kena mengena ngn petua2 di atas~

10 ulasan:

faizal berkata...

banyak rupenye khasiat epal nie ek..Nak gi beli epal la balik kje nanti

AngahSayang2314 berkata...

thanks alin angah dapat infoooo hehhee tapi yg epal tue memang dah tahu punnn

FyZa berkata...

besar gila pungung dia..haha

nabilah_2908 berkata...

nk tmbh lagi 1 point boleh..? ;)

untuk kurangkan darah tinggi..

blend epal hijau dgn peria katak..thn minum.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
DEAR FOLLOWERS

Mr feckry berkata...

kalau jadi macam gambar tu ape plak petuanya

cik ena merduwaty berkata...

thanx for the gift..hehe..=)

Salmia berkata...

nak kongsi juga..
mak sy malkan petua ni bila batuk:
sedikit perahan limau nipis + kicap. pernah juga try. amat menyamankan tekak :)

kak ina mail berkata...

suka gambar gadis cute yang kat bawah tu.seksi.

-telordibasuh- berkata...

wa comel la hehehe...

Hamzah Ian berkata...

ahha.. gile besor bontot .. nice blog btw

Beautilicous

Suka blog ini? LIKE lah~ thanks

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...